Kategoriat

Ensimmäiset bakteerit voivat suojata sairaalainfektioilta

Tutkijat havaitsivat, että vastasyntyneiden ensimmäiset bakteerikontaktit voivat puolittaa sairaalan joutumisen riskin keuhkoinfektioiden vuoksi.
Facebook
Twitter
LinkedIn

Ensimmäiset bakteerit voivat suojata sairaalainfektioilta

Yhdistyneen kuningaskunnan tiedemiehet ovat havainneet, että vastasyntyneiden ensimmäiset bakteerikontaktit voivat suojata vakavilta infektioilta. Ensimmäistä kertaa on osoitettu, että hyvät bakteerit voivat puolittaa pienten lasten sairaalaan joutumisen riskin keuhkoinfektioiden vuoksi.

Tutkijat pitävät löydöstä merkittävänä ja uskovat, että se voi johtaa uudenlaisiin hoitoihin, jotka tukevat hyvien bakteerien kasvua vauvoilla. Bakteerien varhaiset kohtaamiset ovat ratkaisevia immuunijärjestelmän kehitykselle.

Vaikka synnymme steriileinä, kehomme mikrobiomi alkaa kehittyä heti syntymän jälkeen. University College Londonin ja Sanger Instituten tutkijat tutkivat, miten bakteerit ja sienet kolonisoivat kehomme elinympäristöt ensimmäisinä elinviikkoina.

Mikrobiomin suojavaikutus

Tutkijat keräsivät ulostenäytteitä 1 082 vastasyntyneeltä ja analysoivat niiden DNA:ta saadakseen selville tarkalleen, mitä bakteerilajeja oli läsnä. Tulokset osoittivat, että erityisesti Bifidobacterium longum -laji tarjosi suojaa, sillä vain 4 % tätä bakteeria kantavista vauvoista joutui sairaalaan keuhkoinfektion vuoksi seuraavien kahden vuoden aikana.

Professori Nigel Field sanoo olevansa innostunut löydöksistä. Hän uskoo, että nämä bakteerit vaikuttavat immuunijärjestelmän kypsymiseen ja kykyyn tunnistaa haitallisia organismeja.

Synnytystavan merkitys

Suojaavat bakteerit löydettiin vain vauvoilta, jotka syntyivät alateitse. Tutkijat varoittavat kuitenkin, ettei tämä löydös oikeuta vaginan siirrettämistä, jossa vanhemmat siirtävät bakteereja vauvalle emättimen kautta. Hyvät bakteerit näyttävät tulevan äidin ruoansulatusjärjestelmän loppupäästä.

Tutkimuksen pitkän aikavälin tavoitteena on kehittää mikrobiterapioita, kuten probioottisia jogurtteja, jotka voivat tukea tervettä mikrobiomin kehitystä vauvoilla.

Professori Louise Kenny korostaa keisarileikkauksen olevan toisinaan elintärkeä toimenpide, ja sen hyödyt eivät ole yhdenmukaisia kaikilla alateitse syntyneillä lapsilla.

Lähde: bbc.com

Jaa Somessa:

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Sinulle Suositeltua:

Afrikan jalkapallo
autouutiset
Autourheilu
Afrikan jalkapallo
Afrikan jalkapallo
Afrikan jalkapallo
EU-politiikka
Autourheilu
Autourheilu
Kansainvälinen viihde
Autourheilu
Gossip Gekko!
Afrikan jalkapallo
Digitaalinen talous
Afrikan jalkapallo
Autourheilu
EU-politiikka
Avaruustutkimus
Afrikan jalkapallo
Lapset ja nuoret
Oikeus ja rikokset
Oikeus
autouutiset
Helena Koivu
Afrikan jalkapallo
Oikeus
autouutiset
Eläinten hyvinvointi
Afrikan jalkapallo
Autourheilu
Autourheilu
Afrikan jalkapallo
Ilmasto ja ympäristö
Oikeus ja rikokset
Autourheilu
Afrikan jalkapallo
Autourheilu
EU-politiikka
Afrikan jalkapallo
Autourheilu
Ihmissuhteet
autouutiset
Helena Koivu
Historia
autouutiset
Ilmasto ja ympäristö
Afrikan jalkapallo
EU-politiikka
Politiikka ja yhteiskunta
Afrikan jalkapallo
Viihde
Viihde
Salaliitot
Onlyfans
Salaliitot
Salaliitot
Urheilu
Uutiset
Uutiset
Uutiset
Uutiset
Uutiset
Onlyfans
Uutiset
Uutiset
Ulkomaat
Uutiset
Uutiset
Uutiset
Uutiset
Uutiset
Uutiset
Uutiset
Uutiset
Uutiset
Uutiset
Uutiset
Uutiset
Uutiset
Uutiset
Uutiset
Uutiset
Uutiset
Uutiset
Uutiset
Uutiset
Uutiset
Uutiset
Uutiset
Uutiset
Uutiset
Uutiset
Uutiset
Uutiset
Uutiset
Uutiset
Uutiset
Uutiset
Uutiset
Uutiset